Zwyczaje biznesowe w Japonii
Kultura biznesowa w Japonii mocno odbiega od tego, co znamy z Europy czy Stanów Zjednoczonych. Przede wszystkim, podobnie jak inne relacje społeczne, ma dość duży stopień sformalizowania i rytuału. Inaczej wygląda też proces decyzyjny. Dlatego w kontaktach biznesowych z Japończykami warto uzbroić się w cierpliwość.
Zwyczaje biznesowe w Japonii to punktualność. Na spotkanie nie wypada się spóźnić. Przybycie po czasie może zostać odebrane jako lekceważenie. Przy powitaniu kłaniamy się rozmówcy. Ukłony to cały system, zależny od pozycji w hierarchii i stopnia relacji między oboma stronami. Na szczęście dla nas Japończycy biorą poprawkę na naszą nieznajomość tego systemu. Ale warto poświęcić trochę czasu, żeby go zgłębić i zrobić dobre pierwsze wrażenie.
Spotkania z nowymi ludźmi, nie tylko biznesowe, zawsze zaczynają się od przedstawienia się. Być może mieliście już okazję zaobserwować, że w takich sytuacjach Japończycy podają nie tylko imię i nazwisko oraz zajmowane stanowisko, ale też np. ukończoną uczelnię. A to dlatego, że Japończycy bardzo mocno funkcjonują w sieciach społecznych. Im lepsza uczelnia, tym lepsza jakość kontaktów w wyniesionej z niej sieci.
Kolejnym ważnym elementem spotkania jest wymiana wizytówek. Japończycy noszą je zwykle w wizytownikach, nie w portfelu czy kalendarzu. Wizytówkę wręczamy oboma rękoma, tekstem do góry. Pierwszy czyni to gospodarz spotkania. Na wizytówkach nie robimy notatek, nie chowamy ich też od razu. Zostają na stole przez cały czas spotkania. To pomoże nam też poradzić sobie z trudnymi do zapamiętania nazwiskami.
Zwyczajów biznesowych w Japonii jest o wiele więcej. Japończycy przywiązują dużą wagę do budowania relacji i jest to proces długotrwały. Nie oczekujcie, że jakiekolwiek decyzje zapadną już na pierwszym spotkaniu. Sam fakt spotkań twarzą w twarz jest częścią tego procesu. Wielu spraw nie da się załatwić na szybko, przez e-mail czy telefon.